Türk Hukuk Tarihi / Online Test-6
Daha fazla Test, Pratik, Sınav Sorusu için buraya tıklayınız
Türk Hukuk Tarihi / Online Test-6
Başla
Tebrikler - Türk Hukuk Tarihi / Online Test-6 adlı sınavı başarıyla tamamladınız.
Sizin aldığınız skor %%SCORE%% en yüksek skor %%TOTAL%%.
Hakkınızdaki düşüncemiz %%RATING%%
Daha Fazla Test İçin Tıklayınız
Yanıtlarınız aşağıdaki gibidir.
Soru 1 |
Türk adı kaynaklarda ilk olarak aşağıdakilerden hangisinde geçmektedir?
A | Orhun Yazıtları
|
B | Kutadgu Bilig
|
C | Divanü Lugati't-Türk
|
D | Atabetü'l Hakayık
|
E | Evliya Çelebi Seyehatnamesi |
1 numaralı soru için açıklama
“Türk” adı kaynaklarda ilk olarak Orhun Yazıtlarında geçmiştir.
Soru 2 |
Tanzimat Fermanı'nı adaletnamelerden ayıran en belirgin özellik nedir?
A | Osmanlı tebaasının can güvenliğinin sağlanması
|
B | Padişahın kendi kendisini ferman esaslarıyla sınırlaması
|
C | Osmanlı tebaasının mal güvenliğinin sağlanması
|
D | Osmanlı tebaasına kişi dokunulmazlığı sağlanması
|
E | Padişahın tek yanlı iradesiyle sağlanılan güvenceleri geri alabilmesi |
2 numaralı soru için açıklama
Tanzimat Fermanı’nın Osmanlı tebaasına tanıdığı güvenceler, Osmanlı hukuk
sistemi açısından -pek de- yeni güvenceler değildi. Zira Tanzimat Fermanı da Osmanlı Devletinin adaletname denilen, bezeri hatt-ı hümayunları yayınlama geleneğinin devamıydı ve fermanda tebaaya tanınan güvenceler, padişahın tek yanlı
iradesinin sonucuydu. Bu belgeyi diğer adaletnamelerden ayıran şey ise padişahın
kendi kendisini de fermanın getirdiği esaslarla sınırlamasıydı.
Fermanda tebaanın can, mal, namus güvenliğinden bahsedilmesi, tebaaya verilen güvencelerin teminatının olup olmadığı sorusunu gündeme getirir. Fermanda
tanınan güvencelerin teminatı -söz konusu güvencelere aykırı davranışların yaptırımı- padişah için dinî yani uhreviydi. Çünkü padişah, ferman hükümlerine aykırı
davranmayacağına dair yemin edecekti; ayrıca belgenin sonunda hükümlerin hilafına hareket edecek olanlara beddua edilmekteydi. Padişah için ettiği yemine sadık
kalma yükümlülüğünü getiren dinî sorumluluktan başka, pozitif hukuka dayanan
bir sorumluluk söz konusu değildi. Öyleyse hükümdar, tek yanlı iradesiyle tanıdığı güvenceleri, hukuki açıdan, yine tek yanlı iradesiyle geri alabilecekti.
Soru 3 |
Kadı defteri, zabt-ı vekayi gibi tabirlerle anılan ve Osmanlı mahkeme kayıtlarını tutan kaynaklara ne ad verilirdi?
A | Kanunname
|
B | Fetva Mecmuaları
|
C | Şer'iye Sicilleri
|
D | Fıkıh kitapları
|
E | Kararname |
3 numaralı soru için açıklama
Şer’iyye sicilleri, kadı defteri, kadı sicili, kadı sicilleri, zabt-ı vekayi veya şer’iyye
sicil defterleri gibi çeşitli tabirlerle adlandırılmaktadır. Zaman zaman bunlardan
Osmanlı mahkeme kayıtları veya Osmanlı mahkeme sicilleri diye de söz edilmektedir.
Soru 4 |
Müstemenlere sağlanan imtiyazlar hangi padişah döneminde başlamıştır?
A | Kanuni Sultan Süleyman
|
B | Yavuz Sultan Selim
|
C | I. Mehmed
|
D | Fatih Sultan Mehmed
|
E | Abdülhamid |
4 numaralı soru için açıklama
Osmanlı Padişahı Kanuni Sultan Süleyman 1535 yılında Fransaya tanıdığı imtiyazlar
çerçevesinde bu devletin Osmanlı ülkesindeki tüccar uyrukları arasındaki
her türlü ihtilaflar kendi konsolosluğunda kendi hukuklarına göre çözülecekti.
Soru 5 |
Osmanlı devletindeki en yüksek mahkeme hangisidir?
A | Divan-ı Hümayun
|
B | Örfi Mahkeme
|
C | Şer-i Mahkeme
|
D | Rumeli Divanı
|
E | Anadolu divanı |
5 numaralı soru için açıklama
Divan-ı Hümayun Osmanlı Devletindeki en yüksek mahkemeydi. Hem İslam hukukuna (şer’î), hem de kanunname hukukuna (örfi) göre davalara bakardı.
Soru 6 |
Kısas cezasının uygulanmasında göz önünde bulundurulan husus aşağıdakilerden hangisidir?
A | |
B | Suçlunun tazminat ödeyecek varlığı
|
C | Yaralama ve dövme olup olmadığı
|
D | Tarafların sosyal statüleri
|
E | İftira edilip edilmediği |
6 numaralı soru için açıklama
Kısas cezasının uygulanmasında suçlunun suçu işleme kastının varlığı aranır, böyle bir kasıt yoksa kısas cezasının yerine tazminat gibi cezaların verilmesi yoluna gidilir.
Soru 7 |
I-Babaların ölümünden sonra oğulların üvey anneleri ile evlenmeleri II-Büyük kardeşlerinin ölümünden sonra küçük kardeşlerin yengeleri ile evlenmeleri III-Amcaların ölümünden sonra yeğenlerin yengeleri ile evlenmeleri IV-Babaların ölümünden sonra kızlarının yeğenleri ile evlenmeleriYukarıdakilerden hangileri levirat uygulamasıdır?
A | I
|
B | I ve II
|
C | III ve IV
|
D | I, II ve III
|
E | I, II ve IV |
7 numaralı soru için açıklama
Hunlarda özel hukuk açısından en dikkat çekici nokta levirat uygulamasıdır. Bu uygulamaya göre, babaların ölümünden sonra oğulların üvey anneleri ile, büyük kardeşlerinin ölümünden sonra küçük kardeşlerin yengeleri ile, amcaların ölümünden sonra yeğenlerin yengeleri ile evlenmeleri hukukî bir görev olarak kabul edilmiştir.
Soru 8 |
Aşağıdakilerden hangisi vakıftan yararlananlar anlamına gelir?
A | Müstegallât-ı Vakfiye
|
B | Müessecat-ı Hayriye
|
C | Mevkûfun Aleyh
|
D | Mevkûf
|
E | Vâkıf |
8 numaralı soru için açıklama
Vakıftan Yararlananlar (Mevkûfun Aleyh): Vakıfan yararlanan kimselerin esasen vâkıfa yabancı kimseler olması beklenir. Ancak Ebu Yusuf, vakfedenin kendisinin ve yakınlarının da vakıfan yararlanabileceği kanaatindedir. Aile vakıfarı bu içtihada dayanır. Okul, cami, kütüphane gibi vakıf eserlerden herkes yararlanabilir. Tamamen fakirlerin istifadesine sunulmuş hastane ve aşevi (imarethane) gibi hayır kurumlarından ise sadece fakirler yararlanabilir.
Soru 9 |
Örfi hukuka ilişkin aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?
A | Divan-ı Hümayun, örfi hukukun hazırlanmasında etkilidir.
|
B | Divan-ı Hümayun üyesi olmasa da nişancının örfi hukukun hazırlanması sürecindeki etkisi yadsınamaz.
|
C | Örfi hukuk çerçevesinde hazırlanan taslak, kanun gücünü padişahın irade buyurmasıyla kazanır.
|
D | Kanunnamelerin yürürlük süresi, kanunnameyi yürürlüğe sokan padişahın saltanat süresiyle sınırlıdır.
|
E | Bir padişah kendinden önceki padişahların yürürlüğe koyduğu kanunnameleri tecdid fermanı ile yürürlükte tutabilir. |
9 numaralı soru için açıklama
Nişancının örfi hukukun hazırlanmasında önemli bir rolü olsa da nişancı Divan-ı Hümayun üyesi olduğundan B şıkkındaki ifade yanlıştır.
Soru 10 |
Bir Müslümanın dinini alenen terk etmesine ne denir?
A | İrtidat
|
B | Farzdan Uzaklaşma
|
C | Erş
|
D | Mukatalı
|
E | İbtidat |
Sınavı tamamlamak için butona tıklayınız, yanlışlarınız gösterilecektir.
Sonuçları al.
10 tamamladınız.
Başarıyla tamamladınız.
sorular
soru
Aldığınız skor
Doğru
Yanlış
Partial-Credit
Sınavı henüz tamamlamadınız. Eğer sayfadan ayrılırsanız, verdiğiniz yanıtlar kaybolacak!
Correct Answer
You Selected
Not Attempted
Final Score on Quiz
Attempted Questions Correct
Attempted Questions Wrong
Questions Not Attempted
Total Questions on Quiz
Question Details
Results
Date
Score
İpucu
Time allowed
minutes
seconds
Time used
Answer Choice(s) Selected
Question Text
Sona erdi
Daha çok pratiğe ihtiyaç var
Böyle devam et
Kötü değil
İyi çalışıyor
Mükemmel
Türk Hukuk Tarihi Bazı Testler ve Pratikler
Diğer Pratik ve Testler İçin Tıklayınız.
Bunu paylaş:
- Twitter üzerinde paylaşmak için tıklayın (Yeni pencerede açılır)
- Facebook'ta paylaşmak için tıklayın (Yeni pencerede açılır)
- WhatsApp'ta paylaşmak için tıklayın (Yeni pencerede açılır)
- Telegram'da paylaşmak için tıklayın (Yeni pencerede açılır)
- Pinterest'te paylaşmak için tıklayın (Yeni pencerede açılır)
- Linkedln üzerinden paylaşmak için tıklayın (Yeni pencerede açılır)
- Yazdırmak için tıklayın (Yeni pencerede açılır)